ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 1/Θ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ ΚΕΡΙΟΥ

ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ 2001-2002

Ο ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΜΑΣ ΚΗΠΟΣ

ΣΤΟΧΟΙ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Συνεχίσαμε το περσινό μας πρόγραμμα μια και πέρυσι δεν είχαμε την ευκαιρία να ζήσουμε από την αρχή όλες τις εποχές, επειδή ο κήπος έγινε τον Μάη για τεχνικούς λόγους. Είχαμε αρκετά προβλήματα (όπως η μπάλα του Δημοτικού Σχολείου, τα ζιζάνια και ο καθαρισμός τους, οι κάμπιες) αλλά και πρωτόγνωρες εμπειρίες.

ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ

Ξεκινήσαμε με τα “χρυσάνθεμα ή Αγιοδημητριάτικα” αρχές Οκτώβρη έτοιμα από το φυτώριο. Διαβάσαμε παροιμίες, ιστορίες και ότι σχετικό λένε οι μεγαλύτεροι. Σχολιάσαμε και συγκρίναμε πίνακες ζωγραφικής με χρυσάνθεμα (Ιακωβίδη και Βαν Γκόνγκ). Συνεχίσαμε με τους “βολβούς”. Λίγες μέρες αργότερα βάλαμε βολβούς από φρέζες και κρινάκια για τα οποία δεν είχαμε την ευκαιρία πέρυσι. Κάποιο παιδί έφερε ένα βολβό από κυκλάμινο. Έτσι μιλήσαμε και για τους άγριο-βολβούς όπου η φύση προσφέρει απλόχερα, κι αρχίσαμε να παρατηρούμε ότι καινούργιο λουλούδι εμφανιζόταν( όπως μανουσάκια, κοπελλούλες, ανεμώνες, κρινάκια, κοκοράκια).

ΧΕΙΜΩΝΑΣ

Παρατηρούσαμε τον κήπο μας κάθε μέρα, τον καθαρίζαμε από τα ξερά φύλλα και προς τα Χριστούγεννα είχαμε έναν νεκρό κήπο. Μέχρι και τα ωραία μας χρυσάνθεμα ξεράθηκαν. Όμως μια μέρα του Φλεβάρη οι βολβοί μας που νομίζαμε ότι κοιμόντουσαν πέταξαν το πράσινο κοτσανάκι τους. Από εδώ και πέρα άρχισε καινούργια παρατήρηση πότε θα βγει το λουλούδι. Στη τάξη παράλληλα παίζαμε με επιτραπέζια παιχνίδια που έδειχναν την εξέλιξη του λουλουδιού. Eπεκτείναμε την παρατήρηση μας στα δένδρα και φτιάξαμε “το δένδρο των τεσσάρων εποχών”.Ο κήπος μας βοήθησε πολύ να βιώσουμε από κοντά την έννοια του χρόνου και να ξεκινήσουμε να γράφουμε ένα παραμύθι σχετικό με τον βολβό χωρίς να ξέρουμε το τέλος του.

ΑΝΟΙΞΗ

Ανανεώσαμε τον “νεκρό” κήπο μας με καινούργια λουλούδια όπως: μαργαρίτες, σκυλάκια, βιολέτες, σαρδούνια κ.ά. Τα χρυσάνθεμα άρχισαν να φουντώνουν και οι βολβοί μας να μπουμπουκιάζουν. Μια γιαγιά μας έδειξε πως φυτεύεται ο βασιλικός και διαβάσαμε και την ιστορία του. Παράλληλα (επειδή δεν ξεχνάμε ποτέ την ελληνική μας μυθολογία) δραματοποιήσαμε τον μύθο της Ανεμώνας, και του Άδωνη με την Αφροδίτη.

Οι βολβοί όχι μόνο ομόρφυναν τον κήπο μας αλλά μοσχοβόλησαν και τη μικρή μας αυλή. Η απειλή της μπάλας του Δημοτικού συνεχιζόταν κι είχαμε αρκετές απώλειες. Αυτό όμως βοήθησε πολύ να συνεχίσουμε και να τελειώσουμε το παραμύθι μας που είχαμε αρχίσει και στο οποίο δώσαμε τον τίτλο “ένα τσουρούλι κρεμμυδάκι

Η φροντίδα των παιδιών ήταν τώρα καθημερινή κι όσο ζέσταινε ο καιρός τόσο περισσότερο ο κήπος φούντωνε. Είχαμε και τη βοήθεια των γονιών οι οποίοι είχαν ήδη την εμπειρία από τους δικούς τους κήπους…

Με την ευκαιρία της Άνοιξης δεν σταθήκαμε όμως μόνο στα δικά μας λουλούδια αλλά και σ’ εκείνα που είχαν ζωγραφιστεί από γνωστούς και άγνωστους καλλιτέχνες όπως : ο Μποτιτσέλι με την Άνοιξη ,ο Ντιέγκο Ριβιέρα με τους ανθοπώληδες, ο Γουναρόπουλος με τα αέρινα λουλούδια, η τοιχογραφία της Άνοιξης στη Σαντορίνη (Κυκλαδικού πολιτισμού), ο κρατήρας με τα λουλούδια(Μινωικού πολιτισμού) και διάφοροι πίνακες -κάρτες ζωγραφισμένοι από ανθρώπους με ειδικές ανάγκες .Έτσι είχαμε την ευκαιρία να κάνουμε συγκρίσεις, αναπαραστάσεις ( με την Άνοιξη του Βιβάλντι ), να παίξουμε με τα χρώματα, με τις λέξεις, να μιλήσουμε για τους αρχαίους ελληνικούς πολιτισμούς, και φυσικά για την αξία των ατόμων με ειδικές ανάγκες.

ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ

Μόνο για 15 μέρες συνεχίσαμε την φροντίδα του κηπάκου μας μετά τον παραδώσαμε όπως και πέρυσι στον υπάλληλο του Δήμου και στη Κυρία Σταματία Γούλου όπου και τον φρόντιζαν σε όλη την διάρκεια των διακοπών, τους οποίους και ευχαριστούμε…

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τα παιδιά δημιουργώντας και το παραμύθι έδωσαν ζωή σ’όλα αυτά τα λουλουδάκια που μεγάλωναν σιγά-σιγά από εποχή σ’εποχή μπροστά στα μάτια τους. Μ’ ενθουσιασμό κι αγάπη πρόσεχαν ,φρόντιζαν, καθάριζαν και πότιζαν τον κηπάκο τους γιατί ήταν ένα δικό τους δημιούργημα!!!!!!!!!!