Να ρίξω τη πουγάδα
Να την απλώσω στο γιαλό
Να πάρει την ασπράδα» (Τ.Κ.Λ)
«Η
ΠΟΥΓΑΔΑ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΣΗ ΝΟΝΑΣ ΜΑΣ»
Προκειμένου να προβάλουμε την
τοπική μας παράδοση έξω από το νησί μας, το νηπιαγωγείο μας φέτος ασχολήθηκε
ολόκληρη τη σχολική χρονιά με το γενικό θέμα «η ζωή στα χρόνια του παππού και
της γιαγιάς» στα πλαίσια του προγράμματος της ηλεκτρονικής αδελφοποίησης «e-Twinnnig».
Ανταλλάξαμε πολλά ήθη και
έθιμα και παλιές φωτογραφίες με το σχολείο
«Circolo G. Verdi» της Άντρια Ιταλίας και το Νηπιαγωγείο « Alee Masfeld» του Λουξεμβούργου.
Έτσι το μήνα Μάρτη
επικεντρωθήκαμε περισσότερο στις τοπικές συνήθειες και το ερέθισμα μας δόθηκε
από μία στράτσα που έφερε ένα παιδί με το κολατσιό του.
Φτιάξαμε τη γωνιάς λαϊκής
παράδοσης η οποία περιελάμβανε διάφορα πράγματα όπως : φωτογραφίες με
ενδυμασίες από διάφορα μέρη της Ελλάδας, διάφορα
υφαντά που έφεραν τα παιδιά (σακούλια, στράτσες, μπόλιες, αλλά και σκάρτσες
!)
Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε
τέλη Απρίλη.
ΣΤΟΧΟΙ:
·
Να αναπτύξουν
ικανότητες συνεργασίας μεταξύ τους και με τους μεγαλύτερους.
·
Να γνωρίσουν και
να ευαισθητοποιηθούν για τη ζωή και τις δυσκολίες στα παλιά τα χρόνια
·
Να βρουν
ομοιότητες και διαφορές και να προβληματιστούν με τις συνθήκες παλαιότερα.
·
Να καλλιεργήσουν
τις δεξιότητες τους ,να εκφραστούν δημιουργικά, να διασκεδάσουν.
·
Να εμπλουτίσουν
το λεξιλόγιό τους .
Μιλήσαμε ότι όλα αυτά δεν τα
χρησιμοποιούμε τόσο τώρα όσο παλιότερα που είχαν μόνο αυτά.
Έτσι μαζέψαμε πολλές
ερωτήσεις για το τι θέλαμε για το τι θα
θέλαμε να μάθουμε από τη γιαγιά και τον παππού, όπως:
·
Πως κάνανε
μπάνιο? ·
Που και πως
μαγειρεύανε? ·
Πως σκουπίζανε? ·
Πως σιδερώνανε? |
·
Πως πλένανε τα ρούχα τους? |
·
Πως έφτιαχναν
τα ρούχα, τις πετσέτες, και ότι άλλο χρειαζόντουσαν για το σπίτι? ·
Με ποια
παιχνίδια έπαιζαν? ·
Πως διασκέδαζαν? |
Έγινε μια ομαδοποίηση για να
μπορέσουμε να προγραμματίσουμε και ν’ ασχοληθούμε συστηματικά με όλα αυτά και
ειδικότερα για το πλύσιμο των ρούχων.
Πως μπορούσαμε να μάθουμε για
όλα αυτά?
·
Να ρωτήσουμε τους
μεγαλύτερους
·
Να τους καλέσουμε
στο Νηπιαγωγείο
·
Να επισκεφτούμε
τον αργαλειό του χωριού και οποιοδήποτε άλλο μέρος .
Στη ΓΛΩΣΣΑ:
αφήγηση-πληροφορίες
·
Η προ-γιαγιά Μαγδαληνή μας επισκέφτηκε
ένα μεσημέρι και τα παιδιά την ρώτησαν πολλά πράγματα αλλά κυρίως για τις
δουλειές των γυναικών αλλά και για το πλύσιμο των ρούχων. Μας είπε ότι δύο
φορές το μήνα έβαζαν μπουγάδα και κρατούσε τρεις μέρες
|
«τρεις
μέρες παιδευόμουνα τα
ρούχα μου να πλύνω το
βρέξιμο, το ρίξιμο και
πέρασμα στη Λήμνο» «ποτάσσα
θέλει μιαν οκά και
μια λίτρα λάδι βράζει
σαν μέλι να γενεί και
αλάτι όσο πάρει» |
·
Η γιαγιά Τασία
μας έφτιαξε σαπούνι και μας εξήγησε ότι παλιά δεν πέταγαν τίποτα, έτσι λοιπόν
όλα τα παλιά λάδια τα έβραζαν μαζί με ποτάσσα και νερό από τη ρονιά (βρόχινο).
επίσης μια μαμά από Ρουμανία
μας είπε ότι στη χώρα της για να φτιάξουν το σαπούνι χρησιμοποιούσαν λίπος
γουρουνιού αντί για λάδι.
Η γιαγιά Τασία μας μίλησε και
για τις δουλειές που έκαναν οι άντρες κατεβαίνοντας στη Λήμνο μαζί με τις
γυναίκες τους για το ξέπλυμα των ρούχων. Όση ώρα οι γυναίκες ξεπλένανε τα ρούχα
τους στο μεσινό ποτάμι που είχε γλυκό
νερό , οι άντρες μάζευαν βούρλα και ψαθία για βουρλόδεμα στ’ αμπέλια,
οσίες και καρδάματα για σαλάτες, χόρτο για σαρώματα, ψάρευαν χέλια και ψάρια,
πότιζαν τους κήπους τους και φέρνανε και νερό από τη πηγή Ηροδότου τη βρύση του
Κρητικού .
·
Αντιστοιχίσαμε τα σύγχρονα με τα παλιά αντικείμενα.
Εμπλουτισμός
λεξιλογίου :
Μάθαμε λέξεις που χρησιμοποιούσαν παλιά μέσα από τα
στοιχάκια που έγραψε για μας η γιαγιά Τασία για τη δραματοποιήση, και όχι μόνο.
Ακούσαμε παροιμίες και λαχνίσματα αλλά και σύνθετες λέξεις όπως «κοφινόπανο-
σταχτοπάνι» .
Λογοτεχνία:
Διαβάσαμε από τα Ζακυνθινά
παραμύθια του Δ. Αβούρη αλλά ακούσαμε και Κεριώτικα της γιαγιάς Δημητρίας όπως
«ο Περντόντος». Μας άρεσαν πάρα πολύ!!
Γραφή:
Απομονώσαμε λέξεις που
αρχίζουν από το γράμμα Π και της γράψαμε όπως π.χ ΠΟΥΓΑΔΑ, ΠΟΤΑΣΣΑ, ΠΙΣΣΙΤΙΚΟ
ΝΕΡΟ, ΠΛΥΣΤΡΑ. Γράψαμε και τις σύνθετες λέξεις «κοφίνι +πανί= κοφινόπανο,
στάχτυ+πανί=σταχτοπάνι, βρήκαμε κι άλλες.
Στα ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ: με τα ρούχα που είχαν
φέρει τα απλώσαμε μέσα στο σχολείο σε ένα σκοινί και κάναμε:
·
Ομαδοποιήσεις και συγκρίσεις.
·
Πρόσθεση και
αφαίρεση με τις στράτσες και τις μπόλιες, αλλά και με το σαπούνι που φτιάξαμε
αργότερα όπως και την ακολουθία των
αριθμών.
·
Πολλαπλασιασμό
και διαίρεση με τα ζευγάρια τις
σκάρτσες.
Στη ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ-ΕΚΦΡΑΣΗ:
·
Μουσική: επειδή το τραγούδι «ο κυνηγός» είναι Κεριώτικο και
όλα τα παιδιά το γνώριζαν, το αναλύσαμε (πρόσωπα, γεγονότα) και το χορέψαμε με
μεγάλο ενθουσιασμό.
·
Εικαστικά: κατασκευάσαμε
τους δικούς μας αργαλειούς, ζωγραφίσαμε τη πραγματική ιστορία της
Κεριώτικης πουγάδας , και φτιάξαμε κάρτες που συνοδέψανε τα λαδοσάπουνα σαν δώρα στις γιαγιάδες μας με την ευκαιρία τη
γιορτή της μητέρας.
·
Δραματική τέχνη: αναπαραστήσαμε την τριήμερη απασχόληση του πλυσίματος
των ρούχων με τα στιχάκια που έγραψε για εμάς η γιαγιά Τασία και μέσα απ’ αυτά
όχι μόνο μάθαμε κι άλλα πράγματα για τη ζωή παλιά στο Κερί αλλά και για τη θέση
της γυναίκας, για το ρόλο της μαμής, της μάνας, της πεθεράς και της πλύστρας.
Στο ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ:
·
Επισκεφτήκαμε τον
αργαλειό της γιαγιάς Άντζουλας και
αφού μας εξήγησε για το μαλλί και όλη τη διαδικασία της ύφανσης μας μίλησε για
τις δυσκολίες της εποχής αυτής και μας έδειξε πολλά πράγματα που ήταν φτιαγμένα
στον αργαλειό
·
Επισκεφτήκαμε το
μεσινό ποτάμι και αναπαραστήσαμε το ξέπλυμα των ρούχων
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:
Μέσα από το παιχνίδι
επιτευχθήκανε όλοι οι στόχοι και κάτι παραπάνω.. συγκινήθηκαν οι μεγαλύτεροι
του χωριού (μια και παρουσιάστηκε στη τοπική κοινωνία του χωριού με τη λήξη της
σχολικής χρονιάς) αναπολώντας τις δικές τους εποχές και μας έδωσαν καινούργια
ερεθίσματα για την επόμενη σχολική
χρονιά.
Για όλους ήταν μια αξιόλογη
εμπειρία !!!!
|
|
|
Το πλύσιμο……………………το
ρίξιμο………………………το ξέβγαλμα στη Λήμνο!!!!!!!!