«ΤΟ ΚΥΝΗΓΙ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ ΝΟΝΟΥ ΜΟΥ»

 

Μια και το χωριό μας είναι κυνηγότοπος  και όλα τα παιδιά κάθε χρονιάς είναι επηρεασμένα από το κυνήγι  ήταν μια πρόκληση το πρόγραμμα αυτό το οποίο στη συνέχεια εντάχθηκε και  στα περιβαλλοντικά αλλά και στα πολιτιστικά προγράμματα.

Έτσι ο κύριος στόχος ήταν διπλός:

«η ευαισθητοποίηση για τη προστασία του δάσους αλλά διαμέσου της γνωριμίας του παλιού τρόπου κυνηγιού».

14Επιμέρους στόχοι:

·         Να έρθουν σε επαφή με τον κόσμο των μεγαλυτέρων

·         Να γνωρίσουν το παλιό κυνήγι σαν τρόπο επιβίωσης, και την προστασία της φύσης.

·         Να κάνουν συγκρίσεις με το σύγχρονο κυνήγι.

·         Να ευαισθητοποιηθούν για τη προσφορά τους δάσους.

·         Να ψυχαγωγηθούν αλλά και να δημιουργήσουν

·         Να καλλιεργήσουν δεξιότητες

·         Να εκφραστούν

·         Να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιο τους.

 

Α! φάση, σχεδιασμός:

Στο σχολείο μας τα παιδιά συνέχεια μιλάνε για το κυνήγι και τις καραμπίνες, έτσι πάντα είχα αυτήν την ευκαιρία!! Όταν λοιπόν αποφασίσαμε να πάμε όλοι για κυνήγι, ενθουσιάστηκαν!! 

Πρώτα συγκεντρώσαμε όλα αυτά που θα θέλαμε να μάθουμε για το κυνήγι όπως:

·         Γιατί πολύ παλιά δεν υπήρχαν πυρκαγιές;

·         Πως προστατεύανε τα δάση

·         Πως κυνηγάγανε παλιά;

·         Είχαν καραμπίνες;

·         Τι κυνηγάγανε και πως ;

·         Τι ρούχα φόραγαν;

·         Είχανε σκυλιά;

·         Που βάζανε τα πουλιά;

·         Πως τα μαγειρεύανε;

·         Να χορέψουμε τον “κυνηγό”

·         Να πάμε εκδρομή στον λόγγο

Πως θα παίρναμε όμως απαντήσεις σε όλα αυτά; στην αρχή είπαμε να ρωτήσουμε τους μεγαλύτερους και να μας στείλουν γραπτώς τις πληροφορίες μέχρι τέλη Φεβρουαρίου (είχε προηγηθεί ενημέρωση των γονιών). Αλλά αυτό δεν έφερε αποτελέσματα μια και μία μόνο γιαγιά μας έστειλε τις πληροφορίες που ζητάγαμε. Στη συνέχεια είπαμε να τους καλέσουμε στο Νηπιαγωγείο αλλά και να επισκεφτούμε και εμείς οι ίδιοι έναν λόγγο την άνοιξη.

 

3Β! φάση

Στη ΓΛΩΣΣΑ

·         (αφήγηση-πληροφορίες):

Τη Παρασκευή 28 Μάρτη 2008 καλέσαμε στο σχολείο τους παππούδες αλλά και τις γιαγιάδες γιατί και αυτές βοηθούσαν. Μας απάντησαν σε όλες τις ερωτήσεις μας αλλά μας έδωσαν και πολλές αξιόλογες πληροφορίες όπως:

-          μάθαμε ότι παλιά ο καθ’ ένας φρόντιζε και καθάριζε το λόγγο του γι’ αυτό και δεν υπήρχαν πυρκαγιές.

-          Στα παλιά τα χρόνια εκμεταλλευόντουσαν το γεγονός ότι το χωριό μας είναι φυσικό πέρασμα για να ζήσουν. Όλοι βοηθούσαν σ’ αυτό γυναίκες και παιδιά.

-          Ακούσαμε για τη συντροφικότητα; στο κυνήγι αλλά και στους λόγγους οι οποίοι είναι όλοι ιδιόκτητοι.

-          Μάθαμε για τα είδη πουλιών, για το κυνήγι του λαγού και για τη φροντίδα των σκυλιών, επίσης για τις προκαταλήψεις των κυνηγών.

-          Οι γιαγιάδες μας έδωσαν ωραίες συνταγές.

 

·         (εμπλουτισμός λεξιλογίου)

1.      Για μια ακόμα φορά μέσα από τα στιχάκια της γιαγιάς Τασίας (που έγραψε για μας για τη δραματοποίηση) μάθαμε καινούργιες –παλιές λέξεις όπως :φυσατό, βοσκάρες, μπαράκα, λαμνιά.

2.      Μάθαμε από τον παππού Διονύση τη παροιμία «ο λαγός θέλει λαό και στο πιάτο μοναχό».

 

·         (γραφή):

1.      γράψαμε αλλά και ζωγραφίσαμε τη λέξη ΒΡΟΧΙ αλλά βρήκαμε και άλλες λέξεις που αρχίζουν από Β.

2.      παίξαμε με τις σύνθετες λέξεις ΤΡΥΓΟΝΟ-ΒΡΟΧΑ , ΤΣΙΡΟ-ΠΟΥΛΟ-ΒΡΟΧΑ, ΛΑΓΟ-ΣΚΥΛΟ

3.      από τον πίνακα αναφοράς γράψαμε και άλλα ονόματα πουλιών εκτός από τα τρυγόνια.

 

26118Στα ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ:

1.      μιλήσαμε για τα προστατευόμενα είδη (και σε συνεργασία με το Ε.Θ.Π.Ζ) και τα ταξινομήσαμε.

2.      Παίξαμε παιχνίδια στην αυλή «τα πουλιά και οι φωλιές» εμπλέκοντας τις έννοιες των ποσοτήτων (τόσα-όσα, πολλά-λίγα).

3.      Κάναμε πρόσθεση και αφαίρεση με τους καρπούς και τα λουλούδια που μαζέψαμε από την επίσκεψη στον λόγγο

 

Στο ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ:

1.      Τέλη Μάρτη επισκεφτήκαμε το Μουσείο Φυσικής ιστορίας του Χέλμη και είδαμε από κοντά πολλά είδη πουλιών. Αρκετά από αυτά τα αναγνωρίσαμε και για άλλα μάθαμε τις δικές τους ιστορίες.

2.      Στις 9 Απρίλη επισκεφτήκαμε τον Λόγγο του Χανδρή όπου ο Κος Τιμόθεος Καλαμβρέζας μας εξήγησε πως η ανάγκη για το φαγητό έκανε τους προπάππους μας να φτιάξουν το βρόχι και να πιάνουν πουλιά, πως τα αντάλλαζαν με άλλα προϊόντα στη Χώρα, μας έδειξε την καλυβούρα (πέτρινο σπιτάκι στο λόγγο για την προσωρινή αποθήκευση των τρυγονιών), τον Σγόμπο (όνομα πεύκου). Μαζέψαμε λουλούδια και τα αποξηράναμε για να διακοσμήσουμε τις καρδούλες για τη γιορτή της μητέρας.

2

10

 

 

Στη ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ-ΕΚΦΡΑΣΗ:

1.      Χορέψαμε και αναλύσαμε το Κεριώτικο τραγούδι «ο κυνηγός».

2.      Με την ευκαιρία της άνοιξης ζωγραφίσαμε πολιά με το αποτύπωμα του χεριού μας αλλά και πεταλούδες και δένδρα.

3.      Στη γιορτή της μητέρας διακοσμήσαμε τις καρδούλες με τα λουλούδια από τον λόγγο του Χανδρή.

4.      Τέλος εικονογραφήσαμε το παραμύθι με τίτλο «το κυνήγι στα χρόνια του νόνου μου» όπου μαζί με τις σχετικές πληροφορίες το πήραμε σαν αναμνηστικό της σχολικής χρονιάς 2007-08

5.      Αναπαραστήσαμε τη πολλαπλή σημασία που είχε το κυνήγι στα παλιά τα χρόνια

6.      Με την βοήθεια του θεατρικού παιχνιδιού φτιάξαμε το δικό μας παραμύθι για την προστασία του δάσους και το παρουσιάσαμε στη καλοκαιρινή μας γιορτή.

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:

Ο διπλός συνδυασμός της προστασίας του δάσους αλλά και των κατοίκων του πέρασε με τρόπο παιχνιώδη στα παιδιά τα οποία το χάρηκαν ιδιαίτερα, ενθουσιάστηκαν και ανταποκρίθηκαν επειδή είχαν ν’ ασχοληθούν κάθε μέρα με διαφορετικά πράγματα, έτσι δεν κουράστηκαν.

Ευαισθητοποιήθηκαν και με τη σειρά τους πέρασαν και στους μεγάλους κάποια μηνύματα………….

«..σαν βοσκάρες κάθονταν

να πιούνε και να φάνε

έλεγε ο γέρος στο παιδί

μην τα βαράς διψάνε»