ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΚΕΡΙΩΤΙΚΟΥ ΓΑΜΟΥ

 

 

ΕΠΙΛΟΓΗ ΘΕΜΑΤΟΣ

Αρκετά συχνά μέσα στο σχολείο μας ,όπως και σε κάθε Νηπιαγωγείο εξάλλου, τα παιδιά με τη βοήθεια των υλικών που υπάρχουν στη γωνιά δραματοποίησης , παντρευόντουσαν μεταξύ τους.

Έχοντας αυτό σαν αφορμή αλλά και γνωρίζοντας ήδη τις ιδιαίτερες συνήθειες που επικρατούσαν παλιά κατά τη διάρκεια «της εβδομάδας του γάμου» προσπαθήσαμε με συνεργασία των γιαγιάδων παππούδων αλλά και του Πολιτιστικού Συλλόγου Κερίου «η άμπελος» να αναβιώσουμε τον ΚΕΡΙΩΤΙΚΟ ΓΑΜΟ.

Αν και αρκετά από τα έθιμα τα τηρούν μέχρι και σήμερα στο χωριό, τα παιδιά δεν γνώριζαν πολλά μια και πάντα ήταν απλοί θεατές -καλεσμένοι. Έτσι η ιδέα να πρωταγωνιστήσουν τα ίδια σ’ έναν παραδοσιακό γάμο τα ενθουσίασε.

 

ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ

Η αρχική σκέψη ήταν να μαγνητοσκοπηθούν όλες οι φάσεις του γάμου στο χωριό και να γίνει ένα DVD. Αυτό θα παρουσιαζότανε στη λήξη της σχολικής χρονιάς αντί για γιορτή. Έτσι κι έγινε, μόνο που πλαισιώθηκε με διηγήσεις πάνω στα ήθη έθιμα προκαταλήψεις και συνήθειες που δόθηκαν από τους παππούδες και γιαγιάδες των νηπίων και όχι μόνο.

Από τον Οκτώβρη ενημερώθηκαν οι γονείς και ο Πολιτιστικός Σύλλογος.

Μετά τα Χριστούγεννα ενεργοποιήθηκαν οι παππούδες και οι γιαγιάδες των παιδιών. Μας έστελναν πληροφορίες για τα διάφορα θέματα που αφορούσαν τον γάμο και όχι μόνο.

Στη πορεία η γιαγιά της Βιβέτας η Κα Τασία Κόκορη Μπράτη μας έγραψε όλους τους στοίχους (χρησιμοποιώντας την τοπολαλιά) του θεατρικού που ανεβάσαμε, σε διάφορα σημεία του χωριού μας. Η βοήθεια της ήταν πολυτιμότατη!!

Τον Μάρτη (πριν την Εθνική γιορτή μας )φτιάξαμε την παραδοσιακή μας γωνιά μέσα στο Νηπιαγωγείο, με λιγοστές φωτογραφίες γάμου (μια και δεν υπήρχε τότε η ευκολία αυτή) με αρκετά υφαντά και πλεκτά, στράτσες, τουβαλίθια, ντεμέλλες ,μεσσάλες, πατανίες, σακούλια, σκάρτσες, μέρλα κ.α . Όλα αυτά τα χρησιμοποιήσαμε για το κρέμασμα των προικιών αργότερα.

Μέχρι το Πάσχα με τη βοήθεια των πληροφοριών τα παιδιά επιλέξανε τους ρόλους τους, ομαδοποιήσαμε τις σκηνές και τις δραματοποιούσαμε μέσα στο Νηπιαγωγείο.

Τα γυρίσματα γίνανε δύο Σαββατοκύριακα μετά το Πάσχα( τον Μάη μήνα).

Στα παιδιά είχε εξηγηθεί από την αρχή ότι δεν θα το παρουσιάζαμε σαν γιορτή αλλά κάπως διαφορετικά και έτσι δεν μας ένοιαζε αν γινόντουσαν και κάποια λάθη. Τα γυρίσματα, τα σκηνικά, η ενδυμασία έγιναν με τη βοήθεια του Πολιτιστικού Συλλόγου. Η εμπειρία ήταν πρωτόγνωρη από τον πιο μικρό μέχρι τον πιο μεγάλο. Η χαρά της δημιουργίας τεράστια για όλους μας.!!

 

ΣΤΟΧΟΙ     

¨      Να γνωρίσουν τα νήπια τα ήθη και έθιμα κατά τη διάρκεια του γάμου στην εποχή της γιαγιάς και του παππού.

¨      Να ενεργοποιηθεί η τρίτη ηλικία του χωριού

¨      Να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιο τους με καινούργιες -παλιές λέξεις και με τοπικές παροιμίες.

¨      Να έρθουν σ’επαφή με αντικείμενα, συνήθειες, φωτογραφίες και ανάγκες του παλιού καιρού.

¨      Να ενισχυθεί το αυτοσυναίσθημα των παιδιών.

 

ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ:

¨      Συζητήσαμε για όλη τη διαδικασία γνωριμίας του ζευγαριού, για το ρόλο του προξενητή, για τις καντάδες που οι νέοι έκαναν στις νέες, για το σκαρτσοφώλι (προικοσύμφωνο) που έδινε ο πατέρας της νύφης, για τις προετοιμασίες του γάμου που ξεκινούσαν από τη Τετάρτη με το γέμισμα του στραπουντί (στρώμα), την Πέμπτη και την Παρασκευή με το κρέμασμα των προικιών, το φόρτωμα τους στο μουλάρι και τη μεταφορά τους στο σπίτι του γαμπρού, το Σάββατο με το γλέντι και τη Κυριακή με το γάμο στο σπίτι της νύφης για το γλέντι στο σπίτι του γαμπρού αφού πρώτα τους είχαν συνοδέψει τα όργανα.

¨      Συγκρίναμε το χθες με το σήμερα.

¨      Μας δόθηκε η ευκαιρία να μιλήσουμε και για τα παιχνίδια της γιαγιάς και του παππού.

¨      Μαζέψαμε παλιές παροιμίες ,εξηγήσαμε τη σημασία τους, κάποιες τις μάθαμε, ακούσαμε και σύγχρονες.

v     Παίξαμε το παιχνίδι της ξεχασμένης λέξης.

v     τις μετατρέψαμε από τον ενικό στο πληθυντικό.

v     βρήκαμε συνώνυμες λέξεις.

¨      Διαβάσαμε τα Ελληνάκια της Ε. Φακίνου και είδαμε μέσα από τις εικόνες έναν άλλο παραδοσιακό γάμο.

¨      Παίξαμε το σπασμένο τηλέφωνο με τις καινούργιες λέξεις όπως : συχαριάτης, σχολιταρούδι, σκαρτσοφώλι, στραπουντί, λαβαμάς κ.α

¨      Μιλήσαμε για το πασκάτικο ψωμό που πηγαίνει ο γαμπρός στη νύφη και ζυμώσαμε τις νυφιάτικες κουλούρες.

¨      Ακούσαμε και παραδοσιακά παραμύθια όπως  <<ο Περντόντος >> και άρχισε μια προσπάθεια καταγραφής τους.

¨      Μάθαμε παλιά στιχάκια που αναφέρονται στη βδομάδα του γάμου (την Δευτέρα και την Τρίτη κάθεται ο γαμπρός στο σπίτι……..)

ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ :

¨      Κάναμε συγκρίσεις, ταξινομήσεις και ομαδοποιήσεις με τα προικιά τση νύφης.

¨      Μετρήσαμε και αντιστοιχίσαμε τις κουλούρες του γάμου στον συχαριάτη, στους κουμπάρους…

 

ΣΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ :

¨      Τα νήπια ήρθαν σε επικοινωνία και με άλλα άτομα της τρίτης ηλικίας (όχι μόνο με τη γιαγιά και τον παππού) προκειμένου να συλλέξουν τις πληροφορίες .

¨      Επισκεφτήκαμε την Τραφουνάρα με τα πηγάδια και μάθαμε ότι κάποτε η κάθε οικογένεια είχε το δικό της (σήμερα δυστυχώς είναι παρατημένα). Αναπαραστήσαμε όλη τη διαδικασία με τις πινιάτες (κουβάδες τσίγκινους) και τα πηδέλογα (πετσέτες υφαντές διπλωμένες).

 

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΕΚΦΡΑΣΗ

¨      Αφού επισκεφτήκαμε τον αργαλειό της Κας Ε. Αγαλιώτη -Κουκή φτιάξαμε κι εμείς τους δικούς μας .

¨      Μετά τα γυρίσματα του Μαΐου ζωγραφίσαμε τις σκηνές του γάμου μαζί με τα στιχάκια της Κας Τασίας φτιάξαμε το δικό μας παραμύθι του Κεριώτικου γάμου.

¨      Μάθαμε ότι παλιά χορεύανε βαλς ,ταγκό, μαζούρκα, συρτό Ζακυνθινό, τον κυνηγό και καλαματιανά.

¨      Ακούσαμε τοπική μουσική ακόμα και παλιές μαγνητογραφίσεις μουσικών κομματιών γάμου του χωριανού Τάση Κουκή.

¨      Χορέψαμε όπως εμείς ξέρουμε και γνωρίσαμε το ταμπουρλανάκαρο (μουσικό τοπικό όργανο)

¨      Δραματοποιήσαμε μέσα στη τάξη παίζοντας ομαδικά με τους ρόλους. Η μαγεία ήταν όμως τα γυρίσματα στο φυσικό περιβάλλον φορώντας τα ρούχα που φορούσαν παλιά.

 


ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ 

¨      Όχι μόνο δεν πραγματοποιήθηκαν οι παραπάνω στόχοι, αλλά το όλο θέμα ίσως και ο διαφορετικός τρόπος που παρουσιάστηκε στους μεγαλύτερους , κέντρισε πολύ το ενδιαφέρον των παιδιών.

¨      Όσον αφορά την Τρίτη ηλικία του χωριού μας βλέποντας την προβολή της ταινίας στη καλοκαιρινή μας γιορτή, συγκινήθηκαν, ξαναθυμήθηκαν ότι είχαν ζήσει, θαύμασαν τα μικρότερα παιδιά για την απόδοση των ρόλων και κεντρίστηκε το δικό τους αλλά και το δικό μας ενδιαφέρον προκειμένου να υπάρξει και συνέχεια..

¨      Ενισχύθηκε το αυτοσυναίσθημα των παιδιών και τα πιο δειλά πήραν θάρρος.!

¨     

Στο ελεύθερο παιχνίδι παίζανε μεταξύ τους τον ρόλο του συχαριάτη, του προξενητή, το σχολιταρούδι…

 

 

ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ

ΝΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΕΝΑ

 ΚΕΡΙΩΤΙΚΟ ΓΑΜΟ